Model Asesmen Informal Kecerdasan Jamak Anak Usia 4 dan 5 Tahun

Kuntjojo, Kuntjojo and WIJAYA, INTAN PRASTIHASTARI (2018) Model Asesmen Informal Kecerdasan Jamak Anak Usia 4 dan 5 Tahun. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12 (1). pp. 88-103. ISSN 1693-1602

[img] Text
Artikel Model Asesmen Informal Kecerdasan Jamak Anak Usia 4–5 Tahun.pdf

Download (385kB)
[img] Text
Uji Plagiasi Model Asesmen Informal Kecerdasan Jamak Anak Usia 4–5 Tahun.pdf

Download (539kB)
[img] Text
Peer Review Artikel Model Asesmen Informal Kecerdasan Jamak Anak Usia 4–5 Tahun.pdf

Download (177kB)
Official URL: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud/articl...

Abstract

This research was conducted to create an informal assessment model of multiple intelligences for 4 and 5 years old children. The design used for this research is the research and development design by adapting the Borg and Gall model. The result of an informal assessment model is an informal multiple intelligences assessment model for 4 and 5 years old children, the assessors are classroom teachers, the time and place for conducting the assessment is flexible. The first implementation of the assessment model was done in TK Negeri Pembina Kota Kediri with research subjects of group B of 38 children and the second implementation was done in TK Negeri Pembina Kecamatan. Mojoroto Kediri with subject of research of Group A of 61 children. The results of the experiment showed that the multiple intelligences assessment model of children age 4 and 5 years old meet the validity and reliability requirements and as well as its easy application in Kindergarten education institutions. Desain yang digunakan untuk penelitian ini adalah desain penelitian dan pengembangan dengan mengadaptasi model Borg dan Gall. Model asesmen yang dihasilkan adalah model asesmen informal kecerdasan jamak anak usia 4 dan 5 tahun, pelaksana asesmen adalah guru kelas, waktu dan tempat pelaksanaan asesmen bersifat fleksibel. Uji coba I model asesmen dilakukan di TK Negeri Pembina Kota Kediri dengan subjek penelitian anak Kelompok B sebanyak 38 anak dan uji coba II dilakukan di TK Negeri Pembina Kecamatan Mojoroto Kota Kediri dengan subjek penelitian anak Kelompok A sebanyak 61 anak. Hasil ujicoba menunjukkan bahwa model asesmen kecerdasan jamak anak usia 4 dan 5 tahun memenuhi syarat validitas dan reliabilitas serta mudah untuk diterapkan di lembaga pendidikan Taman Kanak-kanak.

Item Type: Article
Subjects: 710 Education science > 794 PGTK and PAUD
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > S1-Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini
Depositing User: Intan Prastihastari Wijaya
Date Deposited: 30 Apr 2020 05:40
Last Modified: 15 Nov 2020 01:01
URI: http://repository.unpkediri.ac.id/id/eprint/65

Actions (login required)

View Item View Item